Saturday 15 May 2010

aku.takut.

assalamualaikum...

sekarang ni..aku takut..
aku takut.
sangat.
aku takut selama ni atau pada masa ni, aku hanya memikirkan usaha aku untuk dapat markah yang tinggi. aku selalu pikir cukupkah usaha aku? banyak mana lagi aku nak kena tambah?
tapi,
aku tak pernah pikir cukupkah pergantungan aku pada ALLAH? or even worse aku ni betul2 ke bergantung pada ALLAH? sebab bila aku pikir balik, kadang2 memanglah aku niat dalam hati untuk depend hanya kepada ALLAH tapi entah2 action aku tak menzahirkan niat aku tu..macamana tu?

erm..sebab bagi aku exam ni adalah salah satu benda yang amat penting. aku tak mahu menjadi fitnah agama. sebab aku tak nak dapat result yang teruk. aku tak nak perkara waktu sem 1 berulang kembali. and disebabkan itulah, kadang2 aku lupa aku kena bergantung sepenuhnya pada ALLAH.

.....aku takut.

aku rasa, aku dah tahu kenapa sebelum ni, test2 aku semuanya hampeh padahal aku usaha je. bukannya aku tak faham chapter tu. maybe dosa2 aku, maybe solat2 yang aku lewat2kan, atau perbuatan aku yang kadang2 over tu, aku rasa benda2 tu la yang mengurangkan markah aku.

ALLAH MAHA BERKUASA.
boleh jadi kalau kita lewat2kan suruhanNYA, dengan senangnya DIA lewatkan permintaan kita.

bila mana, selalunya kita pohon dalam dewan exam, "YA ALLAH BAGILAH AKU DAPAT JAWAB SEMUA SOALAN DENGAN BETUL." sebab kita pikir, kita dah penat menghafal, kita dah penat memahami, jadi usaha tu akan membantu kita.
tapi,
kita lupa,
sepatutnya kita berdoa, hanya kekuasaan ALLAH, kasih dan sayang ALLAH sahaja yang dapat memberi kita kejayaan. 

kita tend untuk pikir, 'oh aku dah berusaha jadi aku bertawakal.'
bukannya kita pikir, ' pada saat ni, takde apa yang akan dapat tolong kita selain ALLAH'

mesti ada orang kata, "kalau macam tu, tak payah berusaha la? kita bergantung je pada ALLAH?"
erm...macam tu ke?

imagine kan..kalau korang ada 2 kucing. A and B. A tu tak habis2 dok menyendeng2 kat kita. setiap kali kita balik rumah, dia datang lari2 kat kita. dia sangat berusaha supaya kita sayang kat dia. padahal yang B tu, tak pandang pon kita. asyik tido, makan, tido, makan.
kalau aku lah, aku mestila sayang si A tu lebih.

okeyh, cukup.
rasanya dah cukup kot aku mengekspresikan betapa takutnya aku.

bila mana, kita rasa ALLAH jauh dari kita. bila mana, kita rasa ALLAH tak nak pandang kita.
ya ALLAH. nauzubillah.
aku tak nak semua tu.
aku tak nak!!!!!!!!!!

so, bella, kalau kau tak nak ALLAH tinggalkan kau, kau pon janganlah lupakan ALLAH. dahla kau tu HAMBA je.

insyaALLAH. i try from time to time.
i try to depend on YOU, my god.
only YOU, who can give me success.
only YOU, who can give what i want.

and i believe, everything happens, ALLAH knows that is the best-est for me.
insyaALLAH.

alhamdulillah. aku rasa lega sekarang.

semoga apa yang aku lakukan, usaha aku selama ni, berguna untuk aku persembahkan kepada ALLAH di akhirat nanti dan ALLAH menerimanya. amin.
^_^ 

No comments: