Monday 31 May 2010

ON.THE.SPOT!!!

assalamualaikum..

petang tadi, aku temankan adik aku jawab program permata pintar untuk budak2 sekolah. erm..kata mak aku, diorang (ukm and uia) nak cari budak2 GENIUS kat malaysia nih.

banyak jugakla soalannya. 184 soalan. untuk budak darjah 2, memang membosankan.. boleh kata 80% soalan2 dalam bentuk gambar ataupun sigeometri (yeke word ni..? tak sure la) pada budak darjah 2 memang susah soalan gambar nih. mana taknya, aku pon kena tengok banyak soalan baru aku paham corelation gambar2 tu.

tapi, ada syaratnya, orang lain tak boleh bantu candidates. sebab diorang nak tahu tahap IQ candidates yang sebenar2nya. so, aku observe je la jiha tu.
no words at all.

adik aku ni pandai jugakla walaupun sepatutnya untuk paham soalan tu kena tengok betol2 gambar tu, tapi adik aku, dia buat taktik lain. and sometimes it works! bijak2 jiha ni..^_^

but, bila dah lama tengok dia dalam ke'stress'an nak sortkan gambar2 tu, aku ingat nak tolong dia bagi clue. then, bila aku nak cakap tu, on the spot, tiba2 mata aku gatal. aku pun garu la mata aku. tup tup. aku lupa sangat yang aku tak sabun tangan lepas habis basuh cili padi tadi waktu nak sediakan bahan nak masak.

memang BAEEEKKK PUNYA LAH!! wa cakap sama lu...!

perghh! memang non-stop berair je mata aku. adalah dalam 10 minit. aku pergi sink then aku rendam mata aku.

time tu, aku terpikir......

aku baru je nak buat jahat terus ALLAH bagi balasan. so, what comes to my mind is aku sangat bersyukur. at least, ALLAH bagi amaran kat aku. ALHAMDULILLAH. and that's what happens to every single person in this world. jadikan musibah sebagai satu tanda ALLAH care pasal kita. ALLAH sayang kat kita

bila kita tengok everything in the view of a muslim, we cannot see any single negative things in our life. it's perfect because ALLAH who made it. 

time tu jugak, aku terpikir.....

mungkin sebab tu la, ALLAH tak bagi bala terus kat zionist laknatullah on the spot waktu diorang setan tengah serang kapal mavi marmara tu. maybe sebab ALLAH tak care langsung pasal diorangsetan!!

memang aku marah plus benci plus menyampah dengan rejim zionis ISRAEL. and aku LAGI MENYAMPAH kalau ada muslim or manusia2 yang beragama ISLAM especially in malaysia yang tak care, yang tak sensitif langsung pasal isu palestin ni.

come on lah. takkan nak tunggu kita rasa susah macam saudara2 kita di palestin, baru nak ambik kesah. 

peringatan untuk diri aku and semua, 
jom kita sentiasa remind ourselves about ALLAH, about muslims in the world. kalau kita tak nak ambik kisah, siapa lagi??!

insyaALLAH, doa sentiasa kita hulurkan bersama. semoga mereka yang syahid (19 volunteers) bahagia bersama para syuhada' di syurga. dan moga kita juga salah seorang dari golongan syuhada' di akhirat nanti. aminnnnn!! insyaALLAH!

klik pics 'save our brothers and sisters' kat tepi ni untuk pregi ke website lifeline4gaza. 

1 comment:

miss nOra =) said...

jiha comey! kem salam kat dea.ceh. cam dea kenal aku je.haha