Thursday 15 April 2010

u.can.do.it!!


assalamualaikum...

this entry is just a tazkiraah for me and also all of u, my dear readers.
but, basically, it's for me.

*sigh*
lagi 4 minggu nak final sem 2 nih..tapi aku masih terkapai2 dalam study. senang cerita, aku tak ready lagi untuk exam. adoii..tak boleh macam ni la. aku risau sangat. insyaallah aku akan start untuk cari masa supaya aku sempat belajar untuk sem 1 and sem 2. aku risau sangat2. aku tak nak kecewakan mama, ayah, semua orang especially DIRI AKU SENDIRI. bak kata seniorku, "jangan jadi fitnah kepada agama". ya, insyaallah saya pegang kata2 akak.! fitnah agama..tu yang saya paling risau. di mana mereka melihat seorang muslim itu tidak berjaya dalam study disebabkan peranan muslim itu sendiri. 

"kuliah itu ambik masa study la..."
"ceramah agama pon sama..."
"solat jemaah makan masa.."

memang. dulu aku pon pernah mempunyai fikiran macam tu. actually, aku tersentuh dengan artikel ust hasrizal dalam majalah solusi. dia tulis, macamana kita boleh cipta banyak alasan untuk ibadat kita. sedangkan kita tak pernah mencipta alasan kalau kita nak buang air besar ke nak buang apa2 je la. walaupon, di tengah2 semak, kita pasti sanggup nak buang kat semak2 tu. walaupon takde air, tapi kita sanggup. walaupon banyak alasan yang boleh dicipta untuk tidak menqada'kan hajat tu, tapi kita masih nak melaksanakannya.

yup, back to the main point here. bella, kau kena kerja kuat. kena usaha banyak2. bak kata makcik aku kat pulau pinang tu, "pulun na, nabilah!" insyaallah, aku cuba sedaya upaya. kerana aku percaya Allah hanya melihat usaha kita. keputusan exam tu lain cerita. itu dah lama ditetapkan oleh Allah. Allah hendak melihat sejauh mana usaha kita. insyaallah, aku akan lebih bersemangat. BELLA BOLEH! (woohhh, giler2..haha) 

lastly, apa yang penting bella, buat apa yang kau dah plan nih.! cakap serupa bikin.! action speaks louder than words.! 

"wahai orang2 yang beriman! mengapa kamu mengatakan sesuatu yang tidak kamu kerjakan?" 61:2

"itu sangatlah dibenci di sisi Allah jika kamu mengatakan apa2 yang tidak kamu kerjakan" 61:3

come on bella! aja2 hwaiting!! ^_^

2 comments:

mimie said...

BELLEE FIGHTING!!! InsyaAllah you'll find the way :D

silentdreamer said...

okeyh mie!!
pray 4 me kay??
saranghae^_^