Saturday 16 October 2010

sabar vs marah

assalamualaikum..

hari ni, aku sangat diuji tentang kesabaran. tak tahu kenapa, tapi, Allah sangat menguji tahap kesabaranku. hari ni je, 3 manusia telah menyebabkan aku marah. pagi tadi yang paling mencabar. lagi 2, biasa2 saja, boleh dimaafkan.

fyi, aku memang cepat marah. serius, tak tipu. yelah, nama pon kakak sulung. memang garanglah. tapi, aku takkan marah kat orang tu selagi orang tak cari pasal dengan aku. so, takde sebab untuk seseorang takut dengan aku. baik takut dengan Allah...!

aku rasa sekarang nilah masanya, aku kena train diri aku supaya jangan cepat marah and segala dugaan hari ni adalah satu latihan dari Allah. Aku ingin try sebaik mungkin untuk berubah hanya kerana Allah. i try my best to keep myself cool.

terus terang tadi memang membara sangat. haiisyyh..kalaulah orang yang membuatkan kemarahan tu bukan anak orang lain, dah lama dah kena.... tapi, aku tahan je. bak kata senior aku dulu, "tahan sabar pada hentakan pertama.."

nasib baiklah ada kawan2 yang membantu. classmatesku yang tolong menenteramkan jiwa aku nih. kalau tak dah lama m09e jadi 'tempat perang'. mula-mula, aku memang tak paham kenapa benda ni berlaku.? aku confuse apa sebenarnya yang Allah nak bagitahu nihh??

rupa-rupanya, soalan ni terjawab lepas maghrib tadi, waktu coolsem tadi. ada seorang sahabat bagi kitorang ayat ni. 13:28

Who have believed and whose hearts have rest in the remembrance of Allah. Verily in the remembrance of Allah do hearts find rest!

hati kita akan menjadi tenteram hanya dengan mengingati Allah. ingat, walaupon kita try untuk lari dari masalah, masalah tu takkan selesaikan. so, apa solution yang paling terbaik..?
 
MENGINGATI ALLAH DAN MENGADU DENGANNYA!!
 
that's the sweetness of being a muslim. tahu, adanya tempat bergantung and tempat berharap 24-7. kalau kita mengadu kat manusia, memangla relieved tapi tak semua problem selesai sebab pertolongan manusia itu terbatas. kebanyakannya, hanya boleh meminjamkan telinga saja. tidak lebih dari itu.
 
tapi, kalau kita mintak dekat YANG PALING MAHA BERKUASA. mestilah problem itu akan selesai. sebab Allah boleh buat apa sahaja. Dia yang paling Agung. malah, problem itu sendiri datang daripadaNya. betul tak?
 
macam professor klon jugak, dia yang buat penyakit itu and dia sendiri tahu apa solutionnya, kan??
 
so, seek from Him. there will be no regret if we ask from Him. insyaAllah, we'll find our way. Allah itu hanya ingin menguji kita samada dengan ujian itu, kita KEMBALI padaNya atau lebih JAUH darinya???
 
titik.
salam.

3 comments:

miss nOra =) said...

same gOes here sometimes..haha
jOm kte same2 train diri sendiri=)

Lily Abdullah said...

:) rindu awak disini!

silentdreamer said...

fieda >>
haik!!
okay fieda..
^_^


wani>> dimana?? kmb ke? haha