Thursday 20 June 2013

kasih.sayang.

Assalamualaikum..


Jazakunallahu khayr :')

Moga Allah teruskan kuatkan akak-akak. Both of you are really good at teaching me how to be a person or a daie with a big heart. To think big with a big scale. Moga Allah temukan kita kembali satu hari nanti biiznillah.  

-----------------------------

Hasil 'stalk' dapat tahu yang wan perlis stroke sekarang ada kat hospital. Mama ayah jiha balik perlis. Even, angah pun tuang kelas kat UITM Penang balik ke Perlis. Aku call diorang tadi tapi macam biasalah mama memang tak nak bagi anak sulung dia susah hati. Lagi-lagi, sekarang ni aku tengah musim exam. So, mama tak bagitau cerita sebenar. Dia just cakap wan perlis ada appoinment kat hospital. Diorang tolong temankan je. 

Wan & tok perlis dua-dua dah tua. Februari lepas, wan & tok sanggup duduk lama kat rumah aku sebab aku nak balik Auckland dah. Walaupun aku tau diorang bukannya suka duduk kat KL. Aku pun kesian tengok diorang. Duduk je kat rumah, tak bebas macam rumah diorang kat Perlis. Luas, besar, semua benda boleh buat. Rumah kat KL ada apa je. TV, sofa, laptop, buku. Itu je la. Bunga dalam pasu kecik-kecik je. Bukannya besar macam kat kampung. Tapi, sebab aku nak balik, diorang sanggup duduk lama-lama kat KL. Serius, memang aku tak boleh sangkal betapa sayangnya diorang pada cucu-cucu diorang.

Paling aku tak boleh tahan, bila aku last peluk wan & tuk before diorang nak balik ke Perlis. Diorang yang start nangis dulu. Aku tau apa yang diorang fikir. Diorang pun dah tua dah. Tuk dengan bongkok dia sanggup datang. Wan dengan sakit, lenguh-lenguh badan sanggup datang. Orang yang sebaya diorang kat kampung pun ramai yang tak ada. Maybe itu boleh jadi last aku peluk diorang. 

Paling aku sedih dulu mak aku pernah cakap yang wan perlis aku ni memang suka melawak lagi-lagi waktu mula-mula mak aku kahwin dengan ayah aku dulu. Tapi bila dah tua ni, dia dah tak larat. Kurang dah sesi melawak dia tapi still wan aku tu senyum je selalu dengan shades hitam dia tu. 

Selalu gak aku sakat wan aku, "Wan, jangan hisap rokok tau!" 
Dia mesti gelak lepas tu dia cakap, "Cucu wan ni laa..."
Sebab wan aku ni memang susah nak berhenti rokok.

Kadang-kadang, bila aku solat, mesti terngiang-ngiang, bacaan al-Fatihah wan aku. 
Bacaan al-Fatihah dia sama je dari aku kecik lagi sampai aku boleh hafal.

Bulan april lepas, aku ada call diorang. Happy sangat dengar suara tok & wan. Ahhh...rindunya! Sekarang ni, aku tak boleh call diorang. Lagi-lagi, bila wan aku stroke. Aku tak tahu stroke dia tahap macamana. Dulu waktu aku form 4, wan pernah kena stroke sekali separuh badan. Tak boleh nak cakap. So far, aku tak tahu macamana keadaan wan aku. Kalau aku call, aku takut aku yang nangis, lepas tu mak aku pulak susah hati. So, sekarang ni, aku akan terus update dgn family aku je. At least aku tahu wan & tok mesti happy bila family aku balik Perlis. 

Ya Allah, Kau tenangkanlah hati mereka, ya Allah! 
Ya Allah, Kau ampunkan segala dosa-dosa mereka, ya Allah! 
Aku pohon Kau berikanlah ganjaran syurga pada mereka, ya Allah! 

T_T

Mohon anda yang sedang membaca boleh doakan untuk kesejahteraan wan & tok saya di Perlis dan wan & tok saya di Pahang. Moga mereka sihat dan bahagia selalu. Jazakumullahu khayr :)

p/s: wan perlis tu lelaki, tuk perlis tu perempuan. terbalik dengan belah pahang..wan pahang tu perempuan, tuk pahang tu lelaki. 

4 comments:

AtiqahHanisMustapa said...

In shaa Allah everything will be fine bella :)

silentdreamer said...

jazakillahu khayr tiqah hanis! :')

marshmallowkid said...

Doa yang terbaik buat mereka.. kalau dgn kesihatn adalah yg lebih baik..Allah akan berikan..tapi kalau sebaliknya.. moga Allah berikan kekuatan kepada kau dan family. moga redha. :) i've been there and i know how it feels. but might be a diff case with u since u r over there. apape pon..aku doakan yg terbaik buat kau dan family. dan tok n wan kau. insyaAllah.

silentdreamer said...

jazakillahu khayr dear :)

yup, that's so true! insyaAllah..btw, thanks for the prayer.