Friday 12 February 2016

plan.bfg.nakal.

Salam everyone,

This is me here in Auckland for the second day of 2016. I am occupied myself with cleaning the clothes, doing chores, get things properly arranged in store and toilet. Tomorrow, insyaAllah will go to Kmart to buy some stuff for myself and the house as well. There's upcoming spotcheck next week and I need the house to be cleaned or else somehow we can get fined.

About work, still no progress. Hurmm..not to say much but really everyone's doa for this. I am sure that Allah gonna give me the best for myself to work on my huge responsibility that I bear right now. If you can make a doa for me to get the best job/postgrad-diploma, it would be reallllllyyyy helpful.

Just wanna talk a little bit thing here, not really feel to write huge here.

Now, everyone's in the starting phase for everything. Akhawat yang bfg tengah cari halatuju nak gerak macamana di Malaysia, ada yang dah dapat tempat, ada yang still terkontang-kanting, ada yang blur etc. Well, I hope whatever happened, stay strong there! Kita dah lebih kurang 3,4 tahun ditarbiyah and we're ones of the lucky people that are chosen by Allah to really embrace Islam and live with the spirit of it. Islam yang kita rasa Islam buat kita jadi hamba, buat rasa disayangi Allah. Now, that's not gonna be taken away from jahiliyah and the time ever.

Buat yang masih mencari dan tiada follow-up, kakak-kakak dan akhawat yang berpengalaman pernah cakap, sebab tunggu orang datang follow-up tarbiyah memang lambat (it's still happening until now padahal dah lama masalah ini.)

1. CARI MEDAN AMAL

- pergilah join mana-mana tajmik yang korang dengar ada drpd any akhawat atau kita sendiri tanya akhawat
- kalau takde pergilah cari sekolah lama ke kolper lama ke atau sekolah menengah/kolper yang dekat tempat kita nak bermastautin/currently living.
- from there, bila dah beramal, at least kita terus ada urgensi nak mendapatkan tarbiyah. Yelah, dah gerak kan, memang kene isi minyakla. kalau tak hancus.

2. CARI TARBIYAH / ISI MINYAK

- bila dah rasa, teruslah tanya mana2 akhawat atau murabbi2 lama yang ada connection ke then mintak contact number. tryla contact, cakap nak tumpang usrah ke ape sementara waktu.

3. CARI KAWAN PEMIKIR

- lagi best kalau kita ada partner in crime yang dapat tolong kita dengan dakwah since belum ada murabbi yang boleh buat benda ini. so contact akhawat tanah tumpahnya tarbiyah kita dulu or murabbi lama. mintak la nak borak 10 atau 20 minit, mesti diorang okay punya.

- partner in crime bertujuan membantu banyak dalam halatujukan medan kita ni macamana dari segi taarif, takwin dan tanfiz.

Aku tak tahu la. Mungkin akan ada je orang yang bantah apa yang aku tulis ini. Kena ikut sistem yang telah ditetapkan tapi ini bila sistem tak dapat bantu, maka diri sendirilah kena bantu. Dzatiyah dakwiyah, kita belajar dah kan.

Gaya aku cakap ini takdelah bagus sangat. Serius, sebenarnya tak bfg lagi. Tapi insyaAllah ini pun sebenarnya plan aku lah untuk bfg nanti.

Buat sementara waktu sekarang ini, aku datang ke sini untuk prepare apa yang patut sebelum aku bfg lagi beberapa bulan. Lagi 6 bulan je aku kat sini.

Last wish, tolong doakan aku dapat kerja yang elok utk aku terus buat dakwah di sini dan menepati expectation family aku. Moga kerja yang aku dapat ini advantage utk masa depan aku bfg nanti.

Fi amanillah. I'm signing out!

No comments: