Thursday 20 April 2017

Bintang.Malam.Setia.Seperti.Dirimu.


"Bintang malam setia seperti dirimu 
Tetap pudar menghilang tiada gantimu
Dan kumasih terasa degupan jantungmu 
Tanpamu kukan rapuh"

---

Dua hari lepas, aku balik dari Shah Alam pagi lepas usrah malamnya. Ayah pick-uped kat stesen tren kemudian drive dia terus ke tempat dia nak pergi, Bukit Jalil. Aku bawak balik kereta seorang diri ke rumah. Dalam kepala waktu hantar ayah tu dah fikir macam-macam. Nak beli itu ini kat Aeon Big sebab nak masak macam-macam. Haha. 

Lepas hantar ayah terus tak ingat handphone terus meluru ke Aeon Big dan bermacam-macam aku beli guna duit aku. Haha. Freedomm! Sejurus shopping selesai maka kembalilah aku ke rumah. Tengok-tengok phone ada 5 misscalleds, 2 whatsapp messages dan 2 text messages dari ayah dan mak aku. 

Dalam hati, "Alamak, matilah aku. Lupa nak update keberadaan diri. Huhu"

Memang tabiat aku bila keluar lupa nak bagitau dah sampai mana report kat mak ayah aku. Dibuatnya hari itu benda yang sama berlaku. Sorry ayah mama bila dah keluar kepala otak dah fokus dah nak buat kerja. Hehe. Sampai lupa mama ayah :P

So, terus call ayah aku, "Ayah, sorry tadi phone silent pastu lupa nak bagitau. Ni dah sampai rumah dah. Tadi along pi aeon big." 

Mulalah ayah aku membebel. Dari waktu aku call tu sampai ke malamnya. Hohoho. 

"Penat orang call tak angkat. Orang dok risau dah awat tak angkat call. Nak main golf pon payah. Takleh fokus", ngomel ayah aku. Aku hanya tersenyum kambing je kat dia. 

Tak sangka kan umur dah besar gabak, ayah mak aku masih lagi treat aku macam budak-budak tanya dah sampai ke belum. Update selalu. 

----

Hari tu aku bangun tidur. Tengok phone ada orang messaged. Orang jauh nun di new zealand sana. Dia bagilah kata-kata semangat sebab aku dok sedih cerita perasaan orang menganggur ini kat dia. Haha. Dapatlah satu hadiah; 


---

Apa sebenarnya point aku nak cerita ini? 

Selalukan kita rasa macam takde orang care pasal kita, bagi kita support dan kita rasa macam kita lalui kepayahan itu seorang diri. Percayalah kita tak pernah seorang diri. Allah itu sentiasa ada di sisi kita. Allah juga datangkan jiwa-jiwa yang sangat sayangkan kita, risaukan kita, doakan kita, nasihat kita. Merekalah bintang-bintang malam! Setia bersama kita menghadapi perjalanan hidup. 

Terkadang kita tengok orang lain, kita rasa macam whoa bestnya hidup dia! Cuba pause kejap, tengok keliling hidup kita. Punya banyak orang-orang yang menyayangi kita. Yes, mungkin diorang tak tunjuk care dan kasih sayang depan-depan. Tak letak gambar, tak letak caption sweet pada kita. Tapi cukuplah kita ambil masa dan cuba cari hidden message daripada kata-kata bebel diorang. Asian don't really say love but they show love! Action speaks louder than words. 

(tapi kadang-kadang kata-kata pun kena tunjuk gak. fair enough.)

Jom sama-sama selalu doakan kebahagiaan dunia akhirat buat mak ayah kita, adik-beradik yang kita selalu gaduh tu, kawan-kawan (akhawat) kita yang selalu kacau daun dalam hidup kita. Their actions speak love.

---

"Darimu kumengenal erti kekuatan
Hadirmu semua indah."

---

p/s: buat akhawat yang dirindui di sana. Selamat berprogram hari ni! 

No comments: