Monday 3 August 2015

sesi.psycho.diri.sendiri.

Assalamualaikum wbt 

Alhamdulillah alhamdulillah alhamdulillah masih lagi bernafas & diberikan peluang utk menulis. A few updates, alhamdulillah aku dah habis study di Auckland tapi aku masih di Auckland tak balik Malaysia utk settlekan apa yang patut kat Auckland ini. Sedang mencari kerja sekarang, adalah sikit jaga anak orang pastu lain-lain habiskan masa jadi DFT (cari sendiri..haha)

-------------------------------

Amaran: ini adalah post aku tulis cakap dengan diri sendiri. Kalau rasa macam kenal diri ini di Auckland, mungkin saja post ini akan menghilangkan ketsiqahan anda terhadap disebabkan bahasa yang digunakan adalah diri yang berumur belasan tahun dahulu. haha. Sekian. 




Nanti check out the video ya! 

Aku sendiri sangat sedih dengan diri sendiri. Yelah, bila kau dah habis belajar dan sedang menanti tawaran kerja, kau dah tak sibuk seperti dahulu. Jadi, tidak semena-mena kau akan engage dengan benda yang tak perlu pun engage tapi sebab kau tak sibuk nak fikir pasal study ke ape then syaitan memang sibukkan kau dengan benda lain la. 

Untuk kes aku sendiri, memang tahun ini, Allah banyak uji aku dari segi orang sekeliling aku dan permainan hati. Aku banyak perang dengan diri sendiri tak bagi diri aku ni dok fikir benda yang entah pape utk difikirkan padahal orang lain busy dengan benda yang besar. 

Banyaklah benda contohnya aku mujahadah utk bersangka baik. One thing aku perasan dengan diri aku ni, aku suka letak expectation pada orang. Selalulah akhawat macam tak nak susahkan aku sebab diorang nampak aku macam sibuk padahal aku memang excited semangat habis nak tolong akhawat (aku dah tak kesah dah pasal busy tu..aku hadap je..haha). So, bila aku excited jumpa akhawat ini nak tolong bagai bila dia kata tak jadi, rasa macam loser habis. Mulalah datang bisikan-bisikan yang tak elok seperti akhawat tu tak appreciate kau, akhawat tu dia tak fikir pasal kau, akhawat tu dia sayang orang lain dan sebagainya yang korang baca pon macam apekahh..haha. I know, it sounds so lame tapi it happens and aku mujahadah sangat-sangat dengan benda ini. Kadang-kadang, aku rasa kecil hati kenapalah akhawat sekeliling aku yang tak busy kemain keluar sama-sama jalan-jalan minum-minum tapi aku takde pun diajak. Padahal, sebenarnya akhawat tak nak susahkan aku sebab lagi sekali diorang nampak aku macam busy. 

Tolong jangan ambil qudwah yang tak bagus ini. Please. 

Melihatkan video ini, aku rasa tersentaklah dengan diri sendiri. Lagi-lagi bila dia mention pasal Maryam. Dia keseorangan kot (which aku rasa aku dapat relate perasan foreveralone takde kawan baik) tapi dia boleh harungi cemuhan dan ujian drpd orang yang literally memang melawan dia. ALONE lawan ramai orang. Kau, bella, baru akhawat tak nak layan kau dah makan dalam..hurm. Atau mungkin saja kau sendiri tak pupuk diri kau untuk lebih membuka mata melihat kasih sayang Allah sangat banyak utk kau tapi kau je yang tak perasan dok tunggu benda lain. 

Come on la, bella. Banyak lagi benda yang kau tak settlekan lagi. Masa yang ada ni tolonglah guna peluang utk tingkatkan diri kau. Buku ape kau dah start baca? Hafazan kau dah makin baik? Tilawah kau dah satu juzuk sehari? 

Amekaw!

Please bella. Tolonglah jaga diri fikir benda lagi besar. Apasal kau nak pandangan manusia sangat ini sampai tak hiraukan pandangan Allah pada diri kau ha?!

Allah tu tak tengok pon bape ramai orang yang hargai kau tapi Allah tu tengok taqwa & hati kau, okey? 

Orait, sekarang boleh rileks dan plan betul2 segala peningkatan yang perlu kau buat. 

Buku 
-manhaj haraki 

Hafazan 
-juz 30 

Tilawah 
-satu juz sehari 

Kemon la bella. Aku yakin kau boleh! Lejen fikir benda besar weyh, bukan main lumpur kat tepi jalan macam Syed Qutb cakap. Kata nak syahid tapi main lumpur. Orang main pedanglah..! 

Orait semua. Sorrylah aku macam rindukan penulisan aku dahulu..haha. Mind my writing. Mohon doa semua moga tetap terus tsabat & menjadi al-muqarrabin, biiznillah. 

Permisi dulu yaa! Assalamualaikum wbt :)

4 comments:

nadia najwa said...

salam bela,

kita main lumpur, orang main pedang.
huh power.

selalu fikir,
Allah kenapa sudah bertahun,
tapi masih sama,
bicara kita tentang muhajadah main lumpur yang ntah apa2.
sedangkan, dah lama patut settle.

love,
Nadia,
yang sentiasa rindu kau.

silentdreamer said...

Nadia,

terharu kau mencemar duli kat sini..haha.

anyway, nadia, moga kita semua dijauhkan drpd terlibat benda2 kecil ni. banyak lagi benda kena settle. ada satu umat kena fikir..huuu.

jzkk ukhti <3

Zahra Ameerah said...

Rindu bella, lama tak jumpa bella
semoga baik2 saja di sana
May Allah bless ;')

silentdreamer said...

Imaaaaaaaa
Lama tak jumpa. Tak sangka ima tegur kite..huuu
Terharunyaaa!

Take care, ima! Moga Allah pelihara iman ima sentiasa :)