Tuesday 25 September 2012

feel.rasa.feeling.perasaan.

Assalamualaikum..
 
 
Kalau dulu aku ini seorang yang sangat mementingkan rasa..
Ye, rasa..perasaan. Sebab rasa itu yang mengubah aku. Perasaan tatkala aku betul-betul dapat merasakan bahawa bertuahnya menjadi seorang muslim itu, merasakan betapa mahunya aku untuk berada sedekat mungkin dengan Allah. semua rasa itu satu nikmat. mungkin jugak sebab aku ni perempuan. mungkin.
 
Tapi, memang perasaan bertuhankan Allah itu aku feel sedalam-dalamnya. kerana rasa itu datang bukan selalu. jarang. hanya certain waktu sahaja. rasa tenang dan bahagia bila mana bernafas itu aku sedar aku bernafas atas kasih sayangNya. anda pun mesti pernah rasa bukan?
 
memang perasaan itu sangat nikmat hingga satu waktu dulu aku anggap rasa itu yang menjadi kayu ukur tahap imanku. bila mana hati ini serabut dan tak tenang, aku anggap waktu itu iman aku lemah. begitulah sebaliknya.
 
sampai satu masa, seorang kakak berkata kepadaku,
 
"awak tak boleh bergantung pada rasa sahaja..sebab rasa itu bukanlah penentu kebenarannya. nun di gereja itu pun merasakan kedamaian dan dekat dengan apa yg dia percaya sebagai "tuhan". namun, kita tahu agama itu tidak benar, bukan?"
 
Dia menyambung lagi,
 
"bergantunglah kepada Allah sahaja. bila mana perasaan itu datang atau tidak, awak tetap berusaha untuk mendekatkan diri padaNya. bukan rasa yang kita cari, tapi mujahadah yang kita usahakan. rasa itu satu advantage."
 
pernah dengar satu cerita tentang seorang hamba?
 
pada hari itu, seorang hamba ini hendak bersolat, niat yang dipasang solatnya adalah kerana Allah. sewaktu dia bersolat, Allah mengurniakan kekhusyukkan dalam solatnya hingga dia merasakan sangat indah perasaan ketika bersolat.
 
maka, kali kedua dia bersolat niat yang dipasang lebih untuk merasai nikmatnya khusyuk ketika bersolat. teka apa yang berlaku? ya, hamba tersebut tidak khusyuk dalam solatnya. kerana apa? lihat kembali niatnya..bukan kerana Allah tetapi kerana khusyuk, kerana rasa.
 
Astaghfirullah. that what's happen to me, I should say.
 
Terlampau bergantung pada rasa sehingga rasa itu membayangi niat yg utama, kerana Allah. Lillahi taala itu yang utama, nikmat perasaan itu satu bonus sahaja. Takkan mahu bergantung pada rasa. Bila rasa bahagia baru struggle berusaha. Bila serabut, terus tak bersemangat. That's not the way!
 
Bersungguh-sungguh dalam keadaan susah dan senang, bella.
 
That's it.
 
p/s: post ini sangat serius bukan? memang perlu kerana post ini seriuuusss tahap tak hengat!
p/s: doakan saya..saya tengah struggle neh. >_<

No comments: